Vraag:
maandag, 8 september 2003

Ik ben 17 jaar en plas nog steeds in bed. Ik zit hier heel erg mee. Ik slik al jaren minrin maar wil hier vanaf. Thuis heb ik ook een plaswekker maar die wil ik liever niet gebruiken. Dit jaar ben ik een paar maanden in therapie geweest bij een paragnost, maar toen ik op vakantie ging en hem lang niet zag ging alles weer verkeerd. Wat kan ik nog proberen om hier vanaf te komen?
Groetjes Jadine

Antwoord:
donderdag, 11 september 2003

Jij reageert goed op Minrin. Dat wil zeggen dat wanneer jouw urineproductie verminderd wordt , ben je wel in staat de nacht droog te slapen. Heb je al eens geprobeerd om te stoppen? Het is heel goed mogelijk dat je na een lange periode Minrin gebruik bij stoppen daarna droog bent omdat je lichaam de vaardigheid van droogslapen goed heeft opgepakt door een tijd droog te zijn met Minrin. Dit zou ik als eerste proberen. Wanneer je bij stoppen van Minrin toch weer nat bent, zul je moeten gaan trainen om wakker te worden van een volle blaas. Dit kun je zelf doen met behulp van de Droogbedtraining. De Droogbedtraining is een training die met name oefent op de wekbaarheid. Informatie vind je op de site onder de pagina “therapie” daarna klikken op “niet medicamenteus” en daarna op “droogbed”. Het boek “bedplassen daar wil je vanaf!” welke staat geadviseerd op de nieuwspagina, geeft ook veel oefeningen om de wekbaarheid te verbeteren. Misschien een boek voor jou om bij de training te gebruiken. Verder zijn er een aantal ziekenhuizen die begeleiding geven, zoals in: Meppel (speciaal voor kinderen boven de 12 jaar), Dordrecht, Arnhem, Deventer, Hoorn, Almelo. Kijk ook nog even op de site bij links voor particulieren bureaus. In het boek “bedplassen daar wil je vanaf!” door Z Mulder en M. Vijverberg staan uitgebreide instructies over het gebruik van de plaswekker of de methode hoe je een kind moet wekken. De boekgegevens staan op de site op de nieuwspagina. Misschien iets voor u. Veel succes.

Met vriendelijke groet

Marianne Vijverberg
Bestuurslid KCB en incontinentietherapeut

Lees meer hierover

Terug naar het vragenforum
Stel zelf een vraag