Vraag:
dinsdag, 18 november 2003

Mijn dochter is 12 jaar en gebruikt al 2 jaar minrin 0,2 mg
en detrusitol 1mg.
Zolang ze haar medicijnen inneemt gaat het goed,maar als ze
het een keer vergeet is ze gelijk heel erg nat.
De dokter in het ziekenhuis zegt steeds dat het wel goed
komt en dat hij de medicijnen gaat afbouwen,maar wanneer
zegt hij er niet bij.
Wij moeten dan weer een half jaar later terugkomen.
Mijn dochter wordt er een beetje hopeloos van,ook omdat ze nu sinds een jaar ook menstrueert.
Ook hebben ze een keer haar urinewegen wat opgerekt.
Wat moeten we nu doen?

Antwoord:
zaterdag, 22 november 2003

Uw dochter van 12 jaar plast in bed omdat zij mogelijk een kleine en kramperige blaas heeft in combinatie met een hoge urineproductie en moeilijke wekbaarheid. De medicatie zorgt ervoor dat de blaas minder kramperig is en de Minrin zorgt voor een lagere urineproductie. Het kan zijn dat door medicijn gebruik op den duur een betere blaas controle is. Het is dan gebruikelijk om de medicatie na 3 maanden langzaam te stoppen.Mijn advies zou zijn om eerst te stoppen met de Detrusitol en dan met het halveren van de Minrin. Blijkt dat ze toch weer nat wordt dan is het van belang dat ze gaat leren om zelf vaker wakker te worden van de signalen van de blaas. U kunt er ook hulp bij zoeken. Er zijn vele GGD’s in Nederland die begeleiding geven. U kunt eens informeren bij de GGD afdeling jeugd bij u in de buurt. Verder zijn er een aantal ziekenhuizen die begeleiding geven, zoals in Meppel,Almelo, Deventer, Eindhoven en Dordrecht.
Tenslotte in het boek “Bedplassen daar wil je van af!” staan instructies en oefeningen om de wekbaarheid te verbeteren. Het is een boek dat de kinderen zelf mee kunnen lezen. U vindt meer informatie op de pagina “meer lezen?” van onze site

Veel succes.

Met vriendelijke groet

Marianne Vijverberg

Bestuurslid KCB en incontinentietherapeut

Lees meer hierover

Terug naar het vragenforum
Stel zelf een vraag